Om ditt flyg blir kraftigt försenat eller inställt, eller att det är överbokat så att du inte får följa med eller av andra anledningar nekas ombordstigning, har du ofta rätt till kompensation och assistans från flygbolaget.
Man kan få upp till cirka 7 000 kronor per passagerare i kompensation, och återbetalning av flygbiljetternas värde eller annan ersättning såsom utlägg för alternativ transport, hotell, mat och liknande.
Den EU-förordning som berör flygpassagerares rättigheter är Flygpassagerarförordningen (förordning 261/2004). Det är en europeisk lag som kräver att flygbolag kompenserar sina passagerare. Förordningen gäller ibland även utländska flygbolag.
Om ditt bagage blir förstört eller försvinner har du rättigheter enligt Montrealkonventionen som ger rätt till ersättning från flygbolaget.
Har man inte ingående flygoperativ kunskap är det lätt att tro på flygbolagets argumentation varför de inte ska behöva betala kompensation till dig. Juristavdelningen har lång erfarenhet av flygoperativ verksamhet och flygrätten, och driver därför framgångsrikt processer i domstol avseende konsumentlagstiftningen om flygpassagerares rätt till kompensation, återbetalning och assistans.
Vi har driver för flygpassagerare löpande hundratals tvister avseende krav mot flygbolag, och fram till nu har vi vunnit i princip alla sådana tvister.
Värdet på det tvistiga beloppet
Juristavdelningen kan driva ditt krav mot flygbolaget om kravet är högre än ett halvt prisbasbelopp. Reste ni flera tillsammans får ni lägga ihop alla krav för att tillsammans komma över den summan. För sådana tvister finns det goda möjligheter att få beviljat rättsskydd genom hemförsäkringen, se vidare nedan under finansiering. En rättsskyddsförsäkring innebär att försäkringsbolaget står för merparten av kostnaderna i en tvist. Med rättsskydd blir det därför billigare att driva tvister.
För krav mot flygbolag där värdet är lägre än ett halvt prisbasbelopp, hänvisar vi till de särskilda bolag som hjälper flygpassagerare att driva sådana krav.