Austrian Airlines måste informera passageraren om en inställd flygning, inte enbart resebyrån
Passageraren skulle flyga med Austrian Airlines från Arlanda via Wien till Amman i Jordanien. Dagen innan flygningen, när passageraren skulle checka in, ser passageraren att han blivit ombokad till att flyga ett dygn senare än planerat. Passagerarens flyg hade alltså ställts in, men passageraren hade inte informerats.
Enligt flygpassagerarförordningen har flygpassagerare rätt till vissa förmåner vid inställda flygningar, bland annat kompensation. Men om flygbolaget underrättar flygpassageraren om den inställda flygningen minst två veckor innan den flygningen skulle ha avgått har dock passageraren ingen rätt till kompensation. Av flygpassagerarförordningen framgår också att bevisbördan för om en passagerare har underrättats samt när så har skett åvilar flygbolaget.
Austrian Airlines kunde visa att de bokade om passageraren mer än två månader innan flygningen skulle ha avgått. Austrian Airlines kunde också visa att passagerarnas resebyrå Expedia underrättades om ombokningen men att Expedia i sin tur missade att underrätta passageraren om tidsändringen.
I målet var det således ostridigt att Expedia inte hade meddelat passageraren om att flygen var inställda. Austrian Airlines gjorde ändå gällande att de hade uppfyllt sin underrättelseplikt genom att informera Expedia. Att Expedia därefter missat att underrätta passageraren om tidsändringen är ett förhållande som legat utom Austrian Airlines kontroll och som därför inte ska läggas flygbolaget till last.
Tingsrätten hänvisade till EU-domstolens avgörande i mål C-302/16, Krijgsman. Där har domstolen uttalat att flygbolagets bevisbörda rörande underrättelsen gäller såväl det fall där transportavtalet har ingåtts direkt med den berörda passageraren som när avtalet om transport har ingåtts via en tredje man, såsom en resebyrå. Det är flygbolaget som avser att utföra en flygning som ensam ansvarar för betalning av kompensation till passagerarna när de skyldigheter som följer av förordningen har åsidosatts.
Tingsrätten konstaterade att Austrian Airlines är skyldigt att betala kompensation till passageraren då flygningen ställs in utan att passageraren underrättas om detta minst två veckor före den tidtabellsenliga avgångstiden. Detta gäller även när flygbolaget minst två veckor före denna avgångstid har underrättat den resebyrå via vilken transportavtalet har ingåtts med den berörda passageraren, men resebyrån inte inom denna tid har underrättat passageraren om att flygningen ställts in.
Attunda tingsrätt, 2025-03-17 dom i mål nummer FT 10408-24.
Vi hjälper dig att få rätt
Vi har haft 98 procent framgång i de hundratals tvister vi biträtt i
“Juristavdelningen hjälpte mig i processen mot Transpoststyrelsen att behålla mitt medicinska intyg.”
”Juristavdelningens kunskap inom flygrätten är unik i Sverige, med nästan 30 års erfarenhet.”
”Utmärkt hjälp med en domstolsprocess som vi vann. Kunniga inom tvistelösning! Kan verkligen rekommenderas.”
”Juristavdelningen uppfyllde alla krav på professionalism och effektivitet. Dessutom hade vi roligt.”
”Smidig hjälp när vi startade ett dotterbolag, och i upprättandet av aktieägaravtal oss ägare mellan. Snabbt arbete och bra service.”
”Juristavdelningen hjälpte mig att få ersättning för en försenad flygning. De är mycket engagerade och tror på människan som utgångspunkt.”
“Transportstyrelsen skulle återkalla mitt flygcertifikat på helt felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick behålla det.”
“Juristavdelningen hjälpte mig att gå igenom mina uppdragsavtal så att jag kände mig trygg.”
“Juristavdelningen hjälpte oss med tillstånd att flyga kommersiellt till en mindre flygplats i Sverige.”
”Kunniga och professionella inom affärsjuridik. Juristavdelningen upprättade alla avtal som vi behövde när vi ingick samarbete med annat företag.”
“Under vår period som start-up hade vi Juristavdelningen att sköta all vår juridik, så kunde vi fokusera på att bygga upp vårt företag.”
”Mycket kompetenta inom konsumenträtten, där vi hade problem med ett incheckat bagage som försvann från flyget. Med Juristavdelningen fick vi ersättning.”
“Juristavdelning har hjälpt oss i disciplinärenden avseende skolans elever så att vi kunnat undvika tvister.”
”Kunniga inom tvistelösning, där vi med Juristavdelningen lyckades att förlika med motparten innan en lång och kostsam process i tingsrätten.”
“Företaget jag var anställd på sa upp mig på felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick ett rättvist skadestånd.”