Skip to main content
Krav mot ett flygbolag
Beslut av Transportstyrelsen
Krav mot arbetsgivare
Om oss
Nyheter
Jobba med oss
Kontakt
Allmänna villkor
Integritetspolicy
Cookiepolicy
Om oss
Jobba med oss
Kontakt
Nyheter
2025-11-03
Transavia skyllde på en fransk flygledarstrejk som inte fanns
2025-10-23
Ryanair har inte visat extraordinära omständigheter och får bekosta passagerarnas egna ombokning
2025-10-21
Ryanair hävdade först att det var flygtrafikledningen som begärde att ett flyg skulle omdirigeras på grund av väder
2025-10-17
Att Ryanair inte har ett interlineavtal med något annat flygbolag ger inte en befrielse till att boka om passagerare
2025-10-09
Brussels Airlines tvingades genom edition att bekräfta att de betalat ut kompensation till andra passagerare på samma flygning
2025-10-08
Ihållande snöfall och avisning anses falla inom Ryanairs normala verksamhet
Nyhetsarkiv
Passagerare som bokas om har ny rätt till kompensation om också det flyget ställs in eller försenas
Ryanair måste planera med en tidsreserv som skäligen kan förväntas i planeringen mellan flighter
Ryanair framförde helt felaktiga påståenden om hur deras flygplan normalt startas
En sprucken vindruta är ett oförutsett tekniskt problem som hör till Swiss normala verksamhet
Ryanair använde flygplanet till en annan flygning men skyllde förseningen på vädret
Sunclass genomförde en obligatorisk inspektion först 13 timmar efter flygplanet landat på hemmabasen
KLM kunde inte visa på begränsningar från flygtrafikledningen
Eurowings har inte visat ett orsakssamband till ett IT-haveri från dagen innan
Krönika: Piloteleven som hade ett medicinskt intyg och drömmar
Hovrätten ändrar tingsrättens dom; Ryanair ska kompensera passagerare som visat att de haft talerätt
Ryanair nekade ombordstigning och erbjöd en ombokning tre dagar senare
400 stämningar halvvägs 2025
Vid tvesala gäller att betalning sker med befriande verkan till den som först denuntierat
Ryanair har inte betalat med befriande verkan när de betalat direkt till passageraren
Icelandair satte turordningen för avisning så att passagerarens flyg hamnade långt ner
Intervju i Dagens Juridik om Transportstyrelsens PEth-tester
Krönika: Flygledaren som blev avstängd
Norwegian kan inte hänvisa till väderförhållanden i en annan del av Europa
Ryanair har inte visat att ett blixtnedslag i flygplanet var en extraordinär omständighet
Norwegian skyllde på begränsningar från flygtrafikledningen som inte fanns
Iberia har inte styrkt sina påståenden om extraordinära omständigheter
Air Mediterranean har inte visat att passagerarna informerats om en elva timmar tidigareläggning
Vueling har inte betalat med befriande verkan, även att mottagaren var den som bokade flygbiljetten
Austrian Airlines måste informera passageraren om en inställd flygning, inte enbart resebyrån
Ryanair har inte visat att de undersökt möjligheterna till en ombokning via andra flygplatser
Swiss har inte visat att passagerana hade tillräckligt med tid att hinna med anslutningsflyget
Intervju i Jönköpings-Posten om ett flygmål
Juristavdelningen har biträtt en anställd vid Jonair Affärsflyg angående en ogiltig uppsägning
Ryanair kunde inte visa att förseningen enbart var 2 timmar och 59 minuter
Eurowings fullföljde inte flygningen till Malaga utan lämnade passagerarna i Jerez
Norwegian bokade om passageraren till ett flyg två dagar senare
Air Dolomiti kunde inte visa att vädret var begränsande eller en begränsning av ATC
Iberia påstod att passageraren hade orsakat en onödig rättegång
KLM har inte visat att flygningen i fråga har påverkats av ett flygtrafikledningsbeslut
En 55 minuter sen avgång är att anse som ringa och är därför inte att anse som extraordinär
Air Dolomitis betalning direkt till passagerarna har inte ansetts varit i god tro
Ryanair lämnade passagerarna i Warszawa och flög tomt vidare till destinationen
Juristavdelningen summerar verksamheten för 2024
Skälen för att Eurowings ställde in sina flygningar till Beirut var inte att betrakta som extraordinära
Ryanair kan inte i allmänna villkor förbjuda passagerare att överlåta sin fordran till ett fordringsföretag
Ett snöoväder vid flygning vintertid i ett nordiskt land är inte att anse som extraordinär omständighet
SAS har inte visat med en utredning vilka alternativ som utreddes när passagerarna bokades om
“Ekstremt lavt” sikt har inte varit en begränsning för Norwegians flygplan att starta
EW Discover kan inte begränsa möjligheten till reklamation till ett formulär på en hemsida
British Airways har inte visat att passageren blev informerad om den inställda flygningen
Eurowings har inte visat hur skadan på noshjulet har uppstått
Lufthansa har inte betalat med befriande verkan och ska betala igen
SAS har inte bokat om passagerare till det snabbaste alternativet
En försening på 33 minuter har utgjort en del av Aegeans normala verksamhet
SAS har inte visat att vädret var så begränsande att en landning var omöjlig
Det är LOT som har bevisbördan att flygbolaget hade rätt att neka passageraren ombordstigning
KLM har inte visat att de utvärderat andra ombokningsalternativ än med det egna flygbolaget
Ryanair har inte visat att en flygning behövde försenas när tidigare flygningar med samma flygplan försenats
Ryanairs avtalsvillkor om överlåtelseförbud av bland annat rätten till kompensation är oskäligt
Tingsrätten såg igenom SAS vilseledande argumentation
Ingen skadeståndsskyldighet för korrekt myndighetsutövning av EAA
Passagerare hade rätt att överlåta sin fordran en andra gång
Orsakssambandet KLM påvisar måste vara rimligt och adekvat
En ringa försening gör att KLM:s transfertid om 45 minuter är för kort
100 dagar och 100 domar
Brussels Airlines tvingas ersätta passagerare efter de valde att flyga tomma till Bryssel
Passagerare behövde Kronofogden för att Austrian Airlines skulle betala
Ryanair kan inte kräva att det är passageraren som måste reklamera kravet
Lufthansa har inte visat att de erbjudit passageraren ombokning
Norwegian tvingas ersätta rättegångskostnader
Juristavdelningen summerar verksamheten för 2023
Austrian Airlines nekade passagerare med en funktionsvariation att flyga
Nu finns Juristavdelningen på X
Norwegian har inte visat på ett orsakssamband mellan vädret och den inställda flygningen
SAS vann inte framgång med påstående om onödig rättegång
Juristavdelningen får ersättning för rättegångskostnader i förenklat tvistemål
Juristavdelningen i media efter uppmärksammat flygmål
Juristavdelningen har biträtt en grupp passagerare mot SAS angående ersättning för chartrad privatjet
Juristavdelningen har biträtt en passagerare mot Eurowings