Hovrätten ändrar tingsrättens dom; Ryanair ska kompensera passagerare som visat att de haft talerätt
Passagerarna skulle flyga med Ryanair från Göteborg till Alicante men flyget blev försenat mer än fyra timmar. Som utgångspunkt har då passagerarna rätt till kompensation enligt flygpassagerarförordningen.
Passagerarna överlät sin fordran till ett fordringsföretag som reklamerade kravet till Ryanair. När Ryanair inte betalade enligt kravet överläts fordran tillbaka till passagerarna, som valde att stämma Ryanair, nu med Juristavdelningen som biträde.
Det är passagerarna som har bevisbördan för att fordran hade överlåtits tillbaka från fordringsföretaget till passagerarna. Bland annat hade passagerarna åberopat ett brev undertecknat av fordringsföretagets företrädare, som bekräftade sådan överlåtelse till passagerarna. Göteborgs tingsrätt menade dock att vad som hade åberopats inte var tillräcklig för att styrka den överlåtelsen och att passagerarna därför inte visat att de är innehavare av fordran på kompensation och utlägg, och hade därför inte talerätt. Käromålet ogillades därför av tingsrätten.
Passagerarna med biträde från Juristavdelningen överklagade till hovrätten, och fortsatte hävda att de var innehavare av fordran och därmed har talerätt.
Hovrätten för Västra Sverige konstaterar att brevet signerat av fordringsföretagets företrädare bevisar att fordran överlåtits tillbaka till passagerarna och att passagerarna därmed har talerätt. Hovrätten avvisar också Ryanairs andra invändningar avseende brevet om vissa ordval och att brevet signerats med en inklippt underskrift. Inget av detta förändrar hovrättens bedömning.
Hovrätten konstaterar också att reklamationen skett på rätt sätt av fordringsföretaget, även att fordringsföretaget angett en av passagerarnas namn och mejladress i formuläret på Ryanairs hemsida då det måste stämma överens med bokningsuppgifterna. Av bevisningen framgår att fordringsföretaget bifogat fullmakter och angett att betalning ska ske till en bank i Polen. Det talar med styrka för att det är fordringsföretaget och inte passagerarna som framställt reklamationen. Reklamation har alltså skett på rätt sätt och i rätt tid.
Hovrätten ändrar tingsrättens dom och förpliktar Ryanair att betala kompensation till passagerarna och ersätta passagerarna för deras rättegångskostnader.
Hovrätten för Västra Sverige, 2025-07-03 dom i mål nummer FT 1844-25.
Vi hjälper dig att få rätt
Vi har haft 98 procent framgång i de hundratals tvister vi biträtt i
“Juristavdelningen hjälpte mig i processen mot Transpoststyrelsen att behålla mitt medicinska intyg.”
”Juristavdelningens kunskap inom flygrätten är unik i Sverige, med nästan 30 års erfarenhet.”
”Utmärkt hjälp med en domstolsprocess som vi vann. Kunniga inom tvistelösning! Kan verkligen rekommenderas.”
”Juristavdelningen uppfyllde alla krav på professionalism och effektivitet. Dessutom hade vi roligt.”
”Smidig hjälp när vi startade ett dotterbolag, och i upprättandet av aktieägaravtal oss ägare mellan. Snabbt arbete och bra service.”
”Juristavdelningen hjälpte mig att få ersättning för en försenad flygning. De är mycket engagerade och tror på människan som utgångspunkt.”
“Transportstyrelsen skulle återkalla mitt flygcertifikat på helt felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick behålla det.”
“Juristavdelningen hjälpte mig att gå igenom mina uppdragsavtal så att jag kände mig trygg.”
“Juristavdelningen hjälpte oss med tillstånd att flyga kommersiellt till en mindre flygplats i Sverige.”
”Kunniga och professionella inom affärsjuridik. Juristavdelningen upprättade alla avtal som vi behövde när vi ingick samarbete med annat företag.”
“Under vår period som start-up hade vi Juristavdelningen att sköta all vår juridik, så kunde vi fokusera på att bygga upp vårt företag.”
”Mycket kompetenta inom konsumenträtten, där vi hade problem med ett incheckat bagage som försvann från flyget. Med Juristavdelningen fick vi ersättning.”
“Juristavdelning har hjälpt oss i disciplinärenden avseende skolans elever så att vi kunnat undvika tvister.”
”Kunniga inom tvistelösning, där vi med Juristavdelningen lyckades att förlika med motparten innan en lång och kostsam process i tingsrätten.”
“Företaget jag var anställd på sa upp mig på felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick ett rättvist skadestånd.”