Om ditt flyg blir kraftigt försenat eller inställt, eller att det är överbokat så att du inte får följa med eller av andra anledningar nekas ombordstigning, har du ofta rätt till kompensation och assistans från flygbolaget.
Man kan få upp till 600 euro per passagerare i kompensation, och återbetalning av flygbiljetternas värde eller annan ersättning såsom utlägg för alternativ transport, hotell, mat och liknande.
Den EU-förordning som berör flygpassagerares rättigheter är Flygpassagerarförordningen (förordning 261/2004). Det är en europeisk lag som kräver att flygbolag kompenserar sina passagerare. Förordningen gäller oftast även flygbolag från tredje land (utanför EU).
Om ditt bagage blir förstört eller försvinner har du rättigheter enligt Montrealkonventionen som ger rätt till ersättning från flygbolaget.
Har man inte ingående flygoperativ kunskap är det lätt att tro på flygbolagets argumentation varför de inte ska behöva betala kompensation till dig. Juristavdelningen har lång erfarenhet av flygoperativ verksamhet och flygrätten, och driver därför framgångsrikt processer i domstol avseende konsumentlagstiftningen om flygpassagerares rätt till kompensation, återbetalning och assistans.
Varje år biträder vi flygpassagerare i hundratals tvister i domstol avseende krav mot flygbolag. Vi har genom åren företrätt tusentals passagerare och vunnit mer än 98 procent av alla sådana tvister.
I Sverige finns det särskilda regler om när ett krav senast ska framställas till flygbolaget för att du inte ska förlora din rätt till kompensation. En sådan reklamation ska ske till flygbolaget senast två månader efter flygningen. Efter det har du gott om tid att stämma flygbolaget om de inte skulle betala. Vi kan också hjälpa dig att framställa ditt krav till flygbolaget så att det sker i rätt tid och att du får ränta på ditt krav skulle flygbolaget dröja med betalningen.