British Airways har inte visat att passageren blev informerad om den inställda flygningen
British Airways ställde in flyget från Göteborg till London Heathrow. Passageraren hävdade att den inte informerats om att flyget blev inställt, än mindre blev informerad mer än 14 dagar innan den planerade avgången. BA hävdade att passageraren hade informerats om den inställda flygningen mer än 14 dagar innan den planerade avgången.
Om ett flygbolag kan visa att passageraren informerades i vart fall 14 dagar innan den planerade avgången om att flygningen är inställd, har ett flygbolag inga förpliktelser alls enligt Flygpassagerarförordningen att betala kompensation till passageraren.
Frågan i målet var således om passageraren hade blivit informerad alls av BA, och när han i så fall blev informerad. Enligt Flygpassagerarförordningens artikel 5.4 framgår att bevisbördan för om passageraren har underrättats om den inställda flygningen, samt när detta skett, åvilar flygbolaget.
BA kunde visa att ett mejl hade skickats mer än 14 dagar innan den planerade avgången med information om att flygningen ställdes in. Men informerades passageraren?
Passageraren bokade sin flygresa genom en resebyrå. I bokningen hos resebyrån använde passageraren den enda mejladress han nyttjar. Utredningen i målet visar dock att resebyrån använder sig av en virtuell mejladress skapad i samband med passagerarens bokning, i sin kommunikation med BA. Denna mejladress har passageraren varken haft vetskap om eller haft tillgång till. Det var till denna mejladress som BA skickade informationen om den inställda flygningen till.
EU-domstolen har i sitt avgörande C-302/16, Krijgsman, p. 31, uttalat att flygbolagets bevisbörda rörande underrättelsen gäller såväl det fall där transportavtalet har ingåtts direkt med den berörda passageraren som när avtalet om transport har ingåtts via en tredje man, såsom en resebyrå. Det är flygbolaget som avser att utföra en flygning som ensam ansvarar för betalning av kompensation till passagerarna när de skyldigheter som följer av förordningen har åsidosatts.
Tingsrätten konstaterar att det är BA som har ansvar för att informationen om den inställda flygningen når passageraren även då resan bokats via tredje man, samt har bevisbördan för att informationen nått passageraren. Passageraren har å sin sida förnekat att resebyrån vidareförmedlat information om den inställda flygningen. BA har inte visat att passageraren nåtts av informationen om den inställda flygningen och ska därför betala kompensation till passageraren.
Flygpassagerarförordningens artikel 13 inskränker dock inte flygbolaget från att begära ersättning i enlighet med nationell lagstiftning från den som orsakat att flygbolaget har åsidosatt sina skyldigheter.
Göteborgs tingsrätt, 2024-11-01 dom i mål nummer FT 8015-24.
Vi hjälper dig att få rätt
Vi har haft 98 procent framgång i de hundratals tvister vi biträtt i
“Juristavdelningen hjälpte mig i processen mot Transpoststyrelsen att behålla mitt medicinska intyg.”
”Juristavdelningens kunskap inom flygrätten är unik i Sverige, med nästan 30 års erfarenhet.”
”Utmärkt hjälp med en domstolsprocess som vi vann. Kunniga inom tvistelösning! Kan verkligen rekommenderas.”
”Juristavdelningen uppfyllde alla krav på professionalism och effektivitet. Dessutom hade vi roligt.”
”Smidig hjälp när vi startade ett dotterbolag, och i upprättandet av aktieägaravtal oss ägare mellan. Snabbt arbete och bra service.”
”Juristavdelningen hjälpte mig att få ersättning för en försenad flygning. De är mycket engagerade och tror på människan som utgångspunkt.”
“Transportstyrelsen skulle återkalla mitt flygcertifikat på helt felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick behålla det.”
“Juristavdelningen hjälpte mig att gå igenom mina uppdragsavtal så att jag kände mig trygg.”
“Juristavdelningen hjälpte oss med tillstånd att flyga kommersiellt till en mindre flygplats i Sverige.”
”Kunniga och professionella inom affärsjuridik. Juristavdelningen upprättade alla avtal som vi behövde när vi ingick samarbete med annat företag.”
“Under vår period som start-up hade vi Juristavdelningen att sköta all vår juridik, så kunde vi fokusera på att bygga upp vårt företag.”
”Mycket kompetenta inom konsumenträtten, där vi hade problem med ett incheckat bagage som försvann från flyget. Med Juristavdelningen fick vi ersättning.”
“Juristavdelning har hjälpt oss i disciplinärenden avseende skolans elever så att vi kunnat undvika tvister.”
”Kunniga inom tvistelösning, där vi med Juristavdelningen lyckades att förlika med motparten innan en lång och kostsam process i tingsrätten.”
“Företaget jag var anställd på sa upp mig på felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick ett rättvist skadestånd.”