Lufthansa har inte visat att de erbjudit passageraren ombokning
Göteborgs tingsrätt
2024-02-22 dom i mål nummer FT 19688-23
En passagerare missade sitt anslutningsflyg till Penang efter en försening på Lufthansas flyg mellan München och Singapore. Lufthansa påstod att passageraren hade ombokats till ett senare flyg som bara skulle innebära 40 minuters försening, men kunde inte visa att ett sådant erbjudande faktiskt gavs eller avvisades.
Tingsrätten fann att Lufthansa därmed inte befriats från sitt ansvar och att passageraren har rätt till kompensation enligt flygpassagerarförordningen.
Lufthansa hade sålt en flygbiljett till en passagerare att flyga från Göteborg (GOT), via München (MUC), via Singapore (SIN), till den slutliga bestämmelseorten Penang (PEN) i George Town, Malaysia.
Flygningen mellan MUC och SIN var försenad så att passageraren missade anslutningsflyget till PEN.
Lufthansa påstod att passageraren bokades om till ett senare flyg från SIN till PEN så att passageraren skulle anlända till PEN enbart 40 minuter senare än sin ursprungliga bokning. I sådant fall skulle Lufthansa befrias från skyldigheten att betala kompensation.
Passageraren befann sig dock inte på den flygningen och påstod att den inte hade blivit erbjuden en ombokning till PEN, och inte heller avvisat ett sådant erbjudande. Om Lufthansa påstår att så har skett har Lufthansa, enligt flygpassagerarförordningen, att visa detta.
Tingsrätten konstaterade att Lufthansa inte har visat att den påstådda ombokningen också verkligen erbjöds passageraren och att passageraren av egna skäl avvisade det erbjudandet till ombokning. Passageraren har därmed rätt till kompensation enligt flygpassagerarförordningen då passageraren tillslut anlände mer än fyra timmar sent till PEN.