SAS har inte visat att vädret var så begränsande att en landning var omöjlig
Solna tingsrätt
2024-09-20 dom i mål nummer FT 2362-24
SAS flyg från Malaga till Stockholm omdirigerades till Åbo på grund av påstått dåligt väder på Arlanda, och passagerarna fick vänta nästan tolv timmar i terminalen medan besättningen vilade innan fortsatt flygresa mot Arlanda. SAS hävdade att extrema väderförhållanden och ett flygplatsbeslut låg bakom omdirigeringen, men lyckades inte styrka detta med konkreta väderrapporter eller beslut.
Tingsrätten konstaterade att vädret inte utgjorde en sådan extraordinär omständighet som befriar från kompensationsansvar, särskilt eftersom andra plan landade på Arlanda vid aktuell tidpunkt. Juristavdelningen kritiserade också SAS för att inte ha ordnat hotell för passagerarna trots vetskap om den långa väntetiden i Åbo.
SAS flyg från Malaga till Stockholm, som var planerat att landa på Arlanda mitt i natten, fortsatte förbi Arlanda och landade i Åbo, Finland. SAS menade på att vädret var så dåligt på Arlanda att det inte gick att landa. Väl i Åbo hade besättningen uppnått sin maximala tjänstgöringstid varför de var tvungna att vila. Passagerarna fick då vänta i terminalen i nästan tolv timmar, tills besättningen hade vilat klart och kunde flyga passagerarna till Arlanda.
SAS argumenterade att det under kvällen och natten var extrema väderomständigheter i form av regn, storm och åskoväder på Arlanda och att de flesta flyg därför var försenade. Därtill argumenterade SAS att omdirigeringen berott på ett flygplatsbeslut utom SAS kontroll.
Juristavdelningen argumenterade för att SAS inte visat att faktiska väderrapporter från den aktuella tidpunkten som flyget var i närheten av och skulle landa på Arlanda, varit så begränsade att SAS inte kunde landa med den aktuella flygplanstypen. Tvärtom landade alla andra flyg som ankom Arlanda under natten. Just det här flyget försökte inte ens göra en inflygning.
Tingsrätten konstaterar rätteligen att SAS inte har visat att vädret var så begränsande att flygplanet inte kunnat landa, och att vädret därmed inte utgjort en extraordinär omständighet som befriar SAS från kompensationsskyldighet. SAS har heller inte visat att det var ett beslut från flygplatsen att SAS flygplan skulle omdirigeras.
Michael Forvass på Juristavdelningen säger i en kommentar:
– Det mest uppseendeväckande med detta ärende är att SAS lät passagerarna vänta i terminalen i ett halvt dygn medans deras besättning skulle vila. Redan när flyget landade i Åbo visste SAS att det skulle bli en sådan lång försening, och då ankommer det flygbolaget att ombesörja hotell också för deras passagerare, inte bara besättningen.