Skip to main content
2024-09-20

SAS har inte visat att vädret var så begränsande att en landning var omöjlig

SAS flyg från Malaga till Stockholm, som var planerat att landa på Arlanda mitt i natten, fortsatte förbi Arlanda och landade i Åbo, Finland. SAS menade på att vädret var så dåligt på Arlanda att det inte gick att landa. Väl i Åbo hade besättningen uppnått sin maximala tjänstgöringstid varför de var tvungna att vila. Passagerarna fick då vänta i terminalen i nästan tolv timmar, tills besättningen hade vilat klart och kunde flyga passagerarna till Arlanda.

SAS argumenterade att det under kvällen och natten var extrema väderomständigheter i form av regn, storm och åskoväder på Arlanda och att de flesta flyg därför var försenade. Därtill argumenterade SAS att omdirigeringen berott på ett flygplatsbeslut utom SAS kontroll.

Juristavdelningen argumenterade för att SAS inte visat att faktiska väderrapporter från den aktuella tidpunkten som flyget var i närheten av och skulle landa på Arlanda, varit så begränsade att SAS inte kunde landa med den aktuella flygplanstypen. Tvärtom landade alla andra flyg som ankom Arlanda under natten. Just det här flyget försökte inte ens göra en inflygning.

Tingsrätten konstaterar rätteligen att SAS inte har visat att vädret var så begränsande att flygplanet inte kunnat landa, och att vädret därmed inte utgjort en extraordinär omständighet som befriar SAS från kompensationsskyldighet. SAS har heller inte visat att det var ett beslut från flygplatsen att SAS flygplan skulle omdirigeras.

Michael Forvass på Juristavdelningen säger i en kommentar:

– Det mest uppseendeväckande med detta ärende är att SAS lät passagerarna vänta i terminalen i ett halvt dygn medans deras besättning skulle vila. Redan när flyget landade i Åbo visste SAS att det skulle bli en sådan lång försening, och då ankommer det flygbolaget att ombesörja hotell också för deras passagerare, inte bara besättningen.

Solna tingsrätt, 2024-09-20 dom i mål nummer FT 2362-24.

Vi har haft 98 procent framgång i de hundratals tvister vi biträtt i

  • “Juristavdelningen hjälpte mig i processen mot Transpoststyrelsen att behålla mitt medicinska intyg.”

    Svensk pilot
  • ”Juristavdelningens kunskap inom flygrätten är unik i Sverige, med nästan 30 års erfarenhet.”

    Svenskt flygbolag
  • ”Utmärkt hjälp med en domstolsprocess som vi vann. Kunniga inom tvistelösning! Kan verkligen rekommenderas.”

    Flygförening
  • ”Juristavdelningen uppfyllde alla krav på professionalism och effektivitet. Dessutom hade vi roligt.”

    Regional flygplats
  • ”Smidig hjälp när vi startade ett dotterbolag, och i upprättandet av aktieägaravtal oss ägare mellan. Snabbt arbete och bra service.”

    Svensk flygskola
  • ”Juristavdelningen hjälpte mig att få ersättning för en försenad flygning. De är mycket engagerade och tror på människan som utgångspunkt.”

    Privatperson
  • “Transportstyrelsen skulle återkalla mitt flygcertifikat på helt felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick behålla det.”

    Privatflygare
  • “Juristavdelningen hjälpte mig att gå igenom mina uppdragsavtal så att jag kände mig trygg.”

    Konsult inom flygbranschen
  • “Juristavdelningen hjälpte oss med tillstånd att flyga kommersiellt till en mindre flygplats i Sverige.”

    Utländsk flygbolag
  • ”Kunniga och professionella inom affärsjuridik. Juristavdelningen upprättade alla avtal som vi behövde när vi ingick samarbete med annat företag.”

    Svensk flygskola
  • “Under vår period som start-up hade vi Juristavdelningen att sköta all vår juridik, så kunde vi fokusera på att bygga upp vårt företag.”

    Start-up drönarbolag
  • ”Mycket kompetenta inom konsumenträtten, där vi hade problem med ett incheckat bagage som försvann från flyget. Med Juristavdelningen fick vi ersättning.”

    Privatperson
  • “Juristavdelning har hjälpt oss i disciplinärenden avseende skolans elever så att vi kunnat undvika tvister.”

    Svensk flygskola
  • ”Kunniga inom tvistelösning, där vi med Juristavdelningen lyckades att förlika med motparten innan en lång och kostsam process i tingsrätten.”

    Drönarbolag
  • “Företaget jag var anställd på sa upp mig på felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick ett rättvist skadestånd.”

    Tidigare anställd