Skip to main content
2025-02-07

Iberia påstod att passageraren hade orsakat en onödig rättegång

Passagerarens flyg med Iberia blev försenat på grund av tekniskt fel på flygplanet, så att passageraren blev kraftigt försenad och då hade rätt till kompensation enligt flygpassagerarförordningen.

Passageraren hade framställt ett krav till Iberia, som Iberia hade svarat på och meddelat att flygbolaget skulle betala ut den begärda kompensationen. När så inte skedde stämde passageraren Ibera vid Attunda tingsrätt.

Iberia anförde i tingsrätten att flygbolaget hade försökt att betala ut kompensationen tidigare, men inte fått kontonummer av passageraren eller dennes ombud. Passageraren hade således orsakat en onödig rättegång och skulle därför, argumenterade Iberia, stå för både sina egna rättegångskostnader och Iberias “icke obetydliga rättegångskostnader”.

Passageraren kunde dock visa kravbrevet som skickats, som också Iberia skriftligt bekräftade mottagandet av. Passageraren skickade senare en påminnelse till Iberia. Båda dessa skrifter innehöll bland annat uppgifter om kontonummer. Många månader senare skriver Iberia ånyo och begär kontonummer, men då var ärendet redan i tingsrätten.

Tingsrätten konstaterar att passageraren väckt talan vid tingsrätten efter att Iberia inte utbetalat ersättning till honom, efter att han framställt ett krav på kompensation enligt flygpassagerarförordningen. Det har därför inte varit en onödig åtgärd av passageraren att väcka talan vid tingsrätten enligt 18 kap. 3 § rättegångsbalken.

18 kap. 3 § 1 st. rättegångsbalken avser bland annat fall av onödig rättegång där den tappande parten inte givit anledning till rättegång. Passageraren framställde sitt krav i februari 2023 och valde att stämma först i augusti 2024. Iberia har haft gott om tid på sig att göra rätt för sig.

Tingsrätten förpliktar därför Iberia att betala kompensation jämte ränta till passageraren, samt ersätta passageraren för dennes rättegångskostnader som innefattar tingsrättens ansökningsavgift och passagerarens ombudskostnader.

Attunda tingsrätt, 2025-02-07 dom i mål nummer FT 9877-24.

Vi har haft 98 procent framgång i de hundratals tvister vi biträtt i

“Juristavdelningen hjälpte mig i processen mot Transpoststyrelsen att behålla mitt medicinska intyg.”

Svensk pilot

”Juristavdelningens kunskap inom flygrätten är unik i Sverige, med nästan 30 års erfarenhet.”

Svenskt flygbolag

”Utmärkt hjälp med en domstolsprocess som vi vann. Kunniga inom tvistelösning! Kan verkligen rekommenderas.”

Flygförening

”Juristavdelningen uppfyllde alla krav på professionalism och effektivitet. Dessutom hade vi roligt.”

Regional flygplats

”Smidig hjälp när vi startade ett dotterbolag, och i upprättandet av aktieägaravtal oss ägare mellan. Snabbt arbete och bra service.”

Svensk flygskola

”Juristavdelningen hjälpte mig att få ersättning för en försenad flygning. De är mycket engagerade och tror på människan som utgångspunkt.”

Privatperson

“Transportstyrelsen skulle återkalla mitt flygcertifikat på helt felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick behålla det.”

Privatflygare

“Juristavdelningen hjälpte mig att gå igenom mina uppdragsavtal så att jag kände mig trygg.”

Konsult inom flygbranschen

“Juristavdelningen hjälpte oss med tillstånd att flyga kommersiellt till en mindre flygplats i Sverige.”

Utländsk flygbolag

”Kunniga och professionella inom affärsjuridik. Juristavdelningen upprättade alla avtal som vi behövde när vi ingick samarbete med annat företag.”

Svensk flygskola

“Under vår period som start-up hade vi Juristavdelningen att sköta all vår juridik, så kunde vi fokusera på att bygga upp vårt företag.”

Start-up drönarbolag

”Mycket kompetenta inom konsumenträtten, där vi hade problem med ett incheckat bagage som försvann från flyget. Med Juristavdelningen fick vi ersättning.”

Privatperson

“Juristavdelning har hjälpt oss i disciplinärenden avseende skolans elever så att vi kunnat undvika tvister.”

Svensk flygskola

”Kunniga inom tvistelösning, där vi med Juristavdelningen lyckades att förlika med motparten innan en lång och kostsam process i tingsrätten.”

Drönarbolag

“Företaget jag var anställd på sa upp mig på felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick ett rättvist skadestånd.”

Tidigare anställd