SAS har inte bokat om passagerare till det snabbaste alternativet
Två passagerare hade köpt en biljett med SAS att en eftermiddag flyga från Frankfurt via Köpenhamn till New York. Flyget från Frankfurt blev försenat på grund av begränsningar av flygtrafikledningen, så att passagerarna missade sitt anslutningsflyg till New York.
SAS bokade om passagerarna till sitt nästa flyg från Köpenhamn till New York, vilket avgick först eftermiddagen nästa dag. SAS argumenterade i domstolen att det inte fanns några fler flyg från Köpenhamn direkt till New York samma dag.
Juristavdelningen invände med hänvisning bland annat till Svea hovrätts dom av den 11 november 2022 i mål FT 8041-21, att SAS ska nyttja alla tillgängliga resurser för att säkerställa en rimlig och tillfredsställande ombokning snarast möjligt. En ombokning ska därför ske till andra direkta eller icke direkta flygningar och också till sådana som utförs av andra flygbolag, antingen inom samma flygbolagsallians eller utanför denna, och som anländer med mindre försening än det berörda flygbolags följande flygning.
Det duger alltså oftast inte när ett flygbolag bokar om passagerarna till sitt egna flyg först nästa dag när det finns snabbare alternativ.
I detta mål fanns det flera alternativ, vilket Juristavdelningen visade. Exempelvis att flyga passagerarna redan samma kväll från Köpenhamn till Paris eller London för att därifrån flyga vidare till New York med andra flygbolag. Eller att flyga passagerarna till Arlanda för att nästa förmiddag flyga dem till New York med SAS.
Tingsrätten konstaterade att SAS inte har visat att det inte funnits andra alternativa och snabbare sätt att få passagerarna till New York, till exempel genom en mellanlandning på en annan flygplats, och inte heller att en sådan ombokning hade inneburit orimliga uppoffringar för flygbolaget. SAS har därför inte vidtagit alla rimliga åtgärder för att undvika passagerarnas försening och är därför skyldigt att betala kompensation till passagerarna.
Solna tingsrätt, 2024-09-25 dom i mål nummer FT 11142-23.
Vi hjälper dig att få rätt
Vi har haft 98 procent framgång i de hundratals tvister vi biträtt i
“Juristavdelningen hjälpte mig i processen mot Transpoststyrelsen att behålla mitt medicinska intyg.”
”Juristavdelningens kunskap inom flygrätten är unik i Sverige, med nästan 30 års erfarenhet.”
”Utmärkt hjälp med en domstolsprocess som vi vann. Kunniga inom tvistelösning! Kan verkligen rekommenderas.”
”Juristavdelningen uppfyllde alla krav på professionalism och effektivitet. Dessutom hade vi roligt.”
”Smidig hjälp när vi startade ett dotterbolag, och i upprättandet av aktieägaravtal oss ägare mellan. Snabbt arbete och bra service.”
”Juristavdelningen hjälpte mig att få ersättning för en försenad flygning. De är mycket engagerade och tror på människan som utgångspunkt.”
“Transportstyrelsen skulle återkalla mitt flygcertifikat på helt felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick behålla det.”
“Juristavdelningen hjälpte mig att gå igenom mina uppdragsavtal så att jag kände mig trygg.”
“Juristavdelningen hjälpte oss med tillstånd att flyga kommersiellt till en mindre flygplats i Sverige.”
”Kunniga och professionella inom affärsjuridik. Juristavdelningen upprättade alla avtal som vi behövde när vi ingick samarbete med annat företag.”
“Under vår period som start-up hade vi Juristavdelningen att sköta all vår juridik, så kunde vi fokusera på att bygga upp vårt företag.”
”Mycket kompetenta inom konsumenträtten, där vi hade problem med ett incheckat bagage som försvann från flyget. Med Juristavdelningen fick vi ersättning.”
“Juristavdelning har hjälpt oss i disciplinärenden avseende skolans elever så att vi kunnat undvika tvister.”
”Kunniga inom tvistelösning, där vi med Juristavdelningen lyckades att förlika med motparten innan en lång och kostsam process i tingsrätten.”
“Företaget jag var anställd på sa upp mig på felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick ett rättvist skadestånd.”