Skip to main content
2024-02-19

Norwegian tvingas ersätta rättegångskostnader

En grupp passagerare hade bokat ett flyg med Norwegian från Arlanda till Rom, vilket Norwegian ställde in kort innan avgång. Norwegian bokade inte om passagerarna till annat flyg, utan de övergavs av flygbolaget.

Flygpassagerarförordningen ger ett starkt konsumenträttsligt skydd för flygpassagerare. Bland annat finns regler om att flygbolaget ska boka om passagerarna (om de vill) så att de når sin slutdestination snarast möjligt. Gör inte flygbolaget det finns möjlighet för passagerare själva att köpa biljetter med andra flygbolag och sedan kräva det flygbolag som ställde in flygningen ersättning för merkostnaden. Passagerarna ska också kompenseras med ett schablonbelopp.

Passagerarna köpte biljetter med ett annat flygbolag. Passagerarna anlitade sedan ett fordringsföretag som drev passagerarnas krav, men Norwegian bestred kravet.

Tills Juristavdelningen stämde Norwegian. Då medgavs kravet om kompensation men Norwegian bestred fortsatt ersättning för passagerarnas kostnad för alternativa biljetter.

Gällande rättegångskostnader argumenterade Norwegian för att varken ansökningsavgiften eller ombudskostnader skulle ersättas, då Norwegian delvis medgav kravet efter stämning.

Många flygbolag nekar passagerare den kompensation eller ersättning de har rätt till, även om de tar hjälp av ett fordringsföretag. Ofta behöver man stämma flygbolaget, som först då betalar enligt det europeiska regelverket. Men då har det tillkommit olika kostnader, såsom tingsrättens ansökningsavgift och ombudskostnader som förlorande part måste betala. Även om flygbolaget medger kravet efter stämning.

I detta ärende blev det merkostnader för Norwegian på över 20 000 kronor utöver att de tvingades betala alla krav passagerarna hade. Därtill ett antal timmar från Norwegian-anställda som skulle kunna användas till annat.

Attunda tingsrätt, 2024-02-19 dom i mål nummer T 12435-23.

Vi har haft 98 procent framgång i de hundratals tvister vi biträtt i

  • “Juristavdelningen hjälpte mig i processen mot Transpoststyrelsen att behålla mitt medicinska intyg.”

    Svensk pilot
  • ”Juristavdelningens kunskap inom flygrätten är unik i Sverige, med nästan 30 års erfarenhet.”

    Svenskt flygbolag
  • ”Utmärkt hjälp med en domstolsprocess som vi vann. Kunniga inom tvistelösning! Kan verkligen rekommenderas.”

    Flygförening
  • ”Juristavdelningen uppfyllde alla krav på professionalism och effektivitet. Dessutom hade vi roligt.”

    Regional flygplats
  • ”Smidig hjälp när vi startade ett dotterbolag, och i upprättandet av aktieägaravtal oss ägare mellan. Snabbt arbete och bra service.”

    Svensk flygskola
  • ”Juristavdelningen hjälpte mig att få ersättning för en försenad flygning. De är mycket engagerade och tror på människan som utgångspunkt.”

    Privatperson
  • “Transportstyrelsen skulle återkalla mitt flygcertifikat på helt felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick behålla det.”

    Privatflygare
  • “Juristavdelningen hjälpte mig att gå igenom mina uppdragsavtal så att jag kände mig trygg.”

    Konsult inom flygbranschen
  • “Juristavdelningen hjälpte oss med tillstånd att flyga kommersiellt till en mindre flygplats i Sverige.”

    Utländsk flygbolag
  • ”Kunniga och professionella inom affärsjuridik. Juristavdelningen upprättade alla avtal som vi behövde när vi ingick samarbete med annat företag.”

    Svensk flygskola
  • “Under vår period som start-up hade vi Juristavdelningen att sköta all vår juridik, så kunde vi fokusera på att bygga upp vårt företag.”

    Start-up drönarbolag
  • ”Mycket kompetenta inom konsumenträtten, där vi hade problem med ett incheckat bagage som försvann från flyget. Med Juristavdelningen fick vi ersättning.”

    Privatperson
  • “Juristavdelning har hjälpt oss i disciplinärenden avseende skolans elever så att vi kunnat undvika tvister.”

    Svensk flygskola
  • ”Kunniga inom tvistelösning, där vi med Juristavdelningen lyckades att förlika med motparten innan en lång och kostsam process i tingsrätten.”

    Drönarbolag
  • “Företaget jag var anställd på sa upp mig på felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick ett rättvist skadestånd.”

    Tidigare anställd