Norwegian tvingas ersätta rättegångskostnader
En grupp passagerare hade bokat ett flyg med Norwegian från Arlanda till Rom, vilket Norwegian ställde in kort innan avgång. Norwegian bokade inte om passagerarna till annat flyg, utan de övergavs av flygbolaget.
Flygpassagerarförordningen ger ett starkt konsumenträttsligt skydd för flygpassagerare. Bland annat finns regler om att flygbolaget ska boka om passagerarna (om de vill) så att de når sin slutdestination snarast möjligt. Gör inte flygbolaget det finns möjlighet för passagerare själva att köpa biljetter med andra flygbolag och sedan kräva det flygbolag som ställde in flygningen ersättning för merkostnaden. Passagerarna ska också kompenseras med ett schablonbelopp.
Passagerarna köpte biljetter med ett annat flygbolag. Passagerarna anlitade sedan ett fordringsföretag som drev passagerarnas krav, men Norwegian bestred kravet.
Tills Juristavdelningen stämde Norwegian. Då medgavs kravet om kompensation men Norwegian bestred fortsatt ersättning för passagerarnas kostnad för alternativa biljetter.
Gällande rättegångskostnader argumenterade Norwegian för att varken ansökningsavgiften eller ombudskostnader skulle ersättas, då Norwegian delvis medgav kravet efter stämning.
Många flygbolag nekar passagerare den kompensation eller ersättning de har rätt till, även om de tar hjälp av ett fordringsföretag. Ofta behöver man stämma flygbolaget, som först då betalar enligt det europeiska regelverket. Men då har det tillkommit olika kostnader, såsom tingsrättens ansökningsavgift och ombudskostnader som förlorande part måste betala. Även om flygbolaget medger kravet efter stämning.
I detta ärende blev det merkostnader för Norwegian på över 20 000 kronor utöver att de tvingades betala alla krav passagerarna hade. Därtill ett antal timmar från Norwegian-anställda som skulle kunna användas till annat.
Attunda tingsrätt, 2024-02-19 dom i mål nummer T 12435-23.