Skip to main content
2024-04-03

Brussels Airlines tvingas ersätta passagerare efter de valde att flyga tomma till Bryssel

Ett flyg från Brussels Airlines på väg från Bryssel till Bromma fick istället landa på Arlanda, då Bromma plötsligt stängdes för landning efter det att ett annan flygplan fått punktering på landningsbanan.

I samma stund som Brussels Airlines-flyget landade på Arlanda öppnade Bromma igen för trafik. Brussels Airlines flyg tillbaka till Bryssel avgick först mer än två timmar efter det att det hade landat på Arlanda. Men utan några passagerare alls. Brussels Airlines valde att varken transportera sina passagerare från Bromma till Arlanda, eller att positionera flygplanet från Arlanda till Bromma för att hämta upp sina passagerare (vilket flygbolaget har en god vana av att göra). Istället ställde de in flygningen, lämnade alla sina passagerare bakom sig och flög till Bryssel tomma.

Brussels Airlines motiverade beslutet bland annat med att flygbolaget skulle använda samma flygplan till en annan flygning senare samma dag, att flyga Bryssel till Wien.

Passagerarna fick bokas om med andra flyg, och den passagerare som Juristavdelningen företrädde ankom Bryssel mer än åtta timmar senare än ursprungligen planerat.

Praxis säger att när passagerare blir ombokade till flyg som gör att de ankommer sin slutliga destination senare än andra alternativ, har inte flygbolaget vidtagit alla rimliga åtgärder. Tingsrätten ansåg att Brussels Airlines inte har visat att flygbolaget, med hänsyn till omständigheterna, vidtog alla rimliga åtgärder för att tillse att Passageraren nådde sin slutliga bestämmelseort snarast möjligt.

Solna tingsrätt, 2024-04-03 dom i mål nummer FT 10175-23

Vi har haft 98 procent framgång i de hundratals tvister vi biträtt i

  • “Juristavdelningen hjälpte mig i processen mot Transpoststyrelsen att behålla mitt medicinska intyg.”

    Svensk pilot
  • ”Juristavdelningens kunskap inom flygrätten är unik i Sverige, med nästan 30 års erfarenhet.”

    Svenskt flygbolag
  • ”Utmärkt hjälp med en domstolsprocess som vi vann. Kunniga inom tvistelösning! Kan verkligen rekommenderas.”

    Flygförening
  • ”Juristavdelningen uppfyllde alla krav på professionalism och effektivitet. Dessutom hade vi roligt.”

    Regional flygplats
  • ”Smidig hjälp när vi startade ett dotterbolag, och i upprättandet av aktieägaravtal oss ägare mellan. Snabbt arbete och bra service.”

    Svensk flygskola
  • ”Juristavdelningen hjälpte mig att få ersättning för en försenad flygning. De är mycket engagerade och tror på människan som utgångspunkt.”

    Privatperson
  • “Transportstyrelsen skulle återkalla mitt flygcertifikat på helt felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick behålla det.”

    Privatflygare
  • “Juristavdelningen hjälpte mig att gå igenom mina uppdragsavtal så att jag kände mig trygg.”

    Konsult inom flygbranschen
  • “Juristavdelningen hjälpte oss med tillstånd att flyga kommersiellt till en mindre flygplats i Sverige.”

    Utländsk flygbolag
  • ”Kunniga och professionella inom affärsjuridik. Juristavdelningen upprättade alla avtal som vi behövde när vi ingick samarbete med annat företag.”

    Svensk flygskola
  • “Under vår period som start-up hade vi Juristavdelningen att sköta all vår juridik, så kunde vi fokusera på att bygga upp vårt företag.”

    Start-up drönarbolag
  • ”Mycket kompetenta inom konsumenträtten, där vi hade problem med ett incheckat bagage som försvann från flyget. Med Juristavdelningen fick vi ersättning.”

    Privatperson
  • “Juristavdelning har hjälpt oss i disciplinärenden avseende skolans elever så att vi kunnat undvika tvister.”

    Svensk flygskola
  • ”Kunniga inom tvistelösning, där vi med Juristavdelningen lyckades att förlika med motparten innan en lång och kostsam process i tingsrätten.”

    Drönarbolag
  • “Företaget jag var anställd på sa upp mig på felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick ett rättvist skadestånd.”

    Tidigare anställd