Skip to main content
2025-10-07

Passagerare som bokas om har ny rätt till kompensation om också det flyget ställs in eller försenas

Attunda tingsrätt
2025-10-07 dom i mål nummer FT 1265-25

Passagerarna skulle resa från Malta till Arlanda via Bryssel, men efter att flyget Bryssel till Arlanda ställts in bokades passagerarna om till att resa via München. När KM Malta Airlines flyg till München blev 35 minuter sent missade passagerarna sitt anslutningsflyg med Lufthansa till Arlanda. Passagerarna bokades om och de anlände över tre timmar försenade till Arlanda.

Tingsrätten fann att det var KM Malta Airlines som orsakade förseningen som föranledde att passagerarna missade anslutningsflyget, varför flygbolaget betala kompensation till passagerarna.

Passagerarna hade en bokning med Brussels Airlines från Malta via Bryssel till Arlanda. Flyget mellan Bryssel och Arlanda ställdes in och passageraren bokades om att flyga från Malta via München till Arlanda.

KM Malta Airlines var det flygbolag som trafikerade första sträckan, Malta till München. Flyget landade 35 minuter sent i München vilket föranledde att passagerarna missade sitt anslutningsflyg med Lufthansa till Arlanda. Lufthansa bokade om passagerarna via Landvetter och slutligen med SAS till Arlanda, och passagerarna ankom därför sin destination mer än tre timmar försenade. En försening på 35 minuter är att anse som en ringa försening, varför det inte är relevant om flygbolaget kan visa att förseningen berodde på extraordinära omständigheter.

Passagerarna riktade ett krav på KM Malta Airlines, som var det flygbolag som var försenat så att passagerarna missade sin anslutning till Arlanda. KM Malta Airlines menade att passagerarna skulle rikta sitt krav mot Brussels Airlines eftersom det var det flygbolaget som ställde in flyget i den ursprungliga bokningen. Passagerarna stämde KM Malta Airlines och biträddes av Juristavdelningen.

Juristavdelningen argumenterade att det är två skilda ärenden. Dels kan passagerarna under vissa förutsättningar ha rätt att kräva kompensation från Brussels Airlines för att de ställde in den ursprungliga flygningen. Dels, när passagerarna blir ombokade av Brussels Airlines till en alternativ flygning enligt flygpassagerarförordningens artikel 8.1 b eller c, och den flygningen också ställs in eller försenas vid ankomsten med minst tre timmar, uppstår en ny rätt till kompensation enligt artikel 7. Jämför EU-domstolens dom i mål C-832/18, punkterna 31 och 33.

Tingsrätten konstaterade att även om passagerarna bokades in på KM Malta Airlines till följd av att deras ursprungliga flygning med Brussels Airlines ställdes in, var det KM Malta Airlines som trafikerade den sträcka som blev försenad och som gjorde att passagerarna missade sitt anslutningsflyg. Därför ska KM Malta Airlines betala kompensation till passagerarna.