En 55 minuter sen avgång är att anse som ringa och är därför inte att anse som extraordinär
Passageraren skulle flyga från Arlanda till Paris, via Amsterdam där passageraren hade ett planerat byte på 50 minuter. Flyget från Arlanda blev dock försenat så att passageraren missade anslutningsflyget från Amsterdam till Paris. KLM bokade om passageraren till nästa tillgängliga flyg men blev mer än tre timmar försenad till Paris varför det fanns grund för att KLM skulle kompensera passageraren enligt flygpassagerarförordningen.
KLM kunde dock visa att flyget från Arlanda blev försenat på grund av en begränsning i luftrummet från flygtrafikledningen, varför flygningen gavs en så kallad CTOT (calculated take-off time). Denna begränsning innebar att flyget lämnade gaten på Arlanda 55 minuter sent, och landade i Amsterdam 42 minuter sent.
Ett flygbolag är enligt flygpassagerarförordningen inte skyldigt att betala kompensation för en inställd eller kraftigt försenad flygning om företaget kan visa att det berott på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits. Med begreppet ”extraordinära omständigheter” avses händelser som till art eller ursprung faller utanför flygbolagets normala verksamhet och ligger utanför dess faktiska kontroll.
Tingsrätten konstaterar emellertid att ett flygtrafikledningsbeslut i och för sig kan utgöra en extraordinär omständighet som kan befria flygbolaget att utge kompensation till passageraren. Det åligger dock, fortsätter tingsrätten, ett flygbolag att planera sina flygningar så att en relativt ringa försening om 55 minuter, oavsett anledningen till förseningen, inte resulterar i att passageraren missar sitt anslutningsflyg (se exempelvis Hovrätten för västra Sverige dom meddelad den 26 januari 2021 i mål FT 1786–20). Orsaken till förseningen i förevarande fall är således inte att anses som extraordinär i flygpassagerarförordningens bemärkelse, varför kompensation ska betalas till passageraren.
Attunda tingsrätt, 2025-01-27 dom i mål nummer FT 7058-24.
Vi hjälper dig att få rätt
Vi har haft 98 procent framgång i de hundratals tvister vi biträtt i
“Juristavdelningen hjälpte mig i processen mot Transpoststyrelsen att behålla mitt medicinska intyg.”
”Juristavdelningens kunskap inom flygrätten är unik i Sverige, med nästan 30 års erfarenhet.”
”Utmärkt hjälp med en domstolsprocess som vi vann. Kunniga inom tvistelösning! Kan verkligen rekommenderas.”
”Juristavdelningen uppfyllde alla krav på professionalism och effektivitet. Dessutom hade vi roligt.”
”Smidig hjälp när vi startade ett dotterbolag, och i upprättandet av aktieägaravtal oss ägare mellan. Snabbt arbete och bra service.”
”Juristavdelningen hjälpte mig att få ersättning för en försenad flygning. De är mycket engagerade och tror på människan som utgångspunkt.”
“Transportstyrelsen skulle återkalla mitt flygcertifikat på helt felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick behålla det.”
“Juristavdelningen hjälpte mig att gå igenom mina uppdragsavtal så att jag kände mig trygg.”
“Juristavdelningen hjälpte oss med tillstånd att flyga kommersiellt till en mindre flygplats i Sverige.”
”Kunniga och professionella inom affärsjuridik. Juristavdelningen upprättade alla avtal som vi behövde när vi ingick samarbete med annat företag.”
“Under vår period som start-up hade vi Juristavdelningen att sköta all vår juridik, så kunde vi fokusera på att bygga upp vårt företag.”
”Mycket kompetenta inom konsumenträtten, där vi hade problem med ett incheckat bagage som försvann från flyget. Med Juristavdelningen fick vi ersättning.”
“Juristavdelning har hjälpt oss i disciplinärenden avseende skolans elever så att vi kunnat undvika tvister.”
”Kunniga inom tvistelösning, där vi med Juristavdelningen lyckades att förlika med motparten innan en lång och kostsam process i tingsrätten.”
“Företaget jag var anställd på sa upp mig på felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick ett rättvist skadestånd.”