Skip to main content
2025-10-08

Ihållande snöfall och avisning anses falla inom Ryanairs normala verksamhet

Attunda tingsrätt
2025-10-08 dom i mål nummer FT 3540-24

Ryanairs flyg från Arlanda till Gdansk blev nästan åtta timmar försenat, vilket flygbolaget förklarade med “extrema” väderförhållanden och omfattande avisning på Gdansk flygplats. Juristavdelningen, som företrädde passagerarna, menade att avisning är en del av flygbolagets normala verksamhet och att det inte är acceptabelt att en avisning tar sju timmar.

Tingsrätten höll med och konstaterade att snöfall och avisning under vintertid är normala förhållanden för Ryanair, varför flygbolaget måste betala kompensation.

Ryanairs flyg från Arlanda till Gdansk blev nästan åtta timmar sent, så att passagerarna landade mitt i natten. Ryanair menade på att det var extraordinära omständigheter utanför deras kontroll som hade orsakat förseningen varför någon kompensation inte skulle betalas till passagerarna.

Flygplanet i fråga utgick för dagen från Gdansk, och skulle flyga två rotationer. Först till Barcelona fram och tillbaka, sedan till Arlanda fram och tillbaka. Det var mestadels lätt snöfall eller lätta snöbyar, eller annars uppehåll på Gdansk flygplats under dagen. Detta väder är typiskt vinterväder i Gdansk en dag i slutet av december.

Den första flygningen, till Barcelona, försenades två timmar på grund av avisning. När sedan flygplanet kom tillbaka till Gdansk, försenades nästa flyg, till Arlanda, drygt sju timmar. Också med hänvisning till avisning av flygplanet.

Ryanair menade på att det förelåg “extrema” väderförhållanden under dagen, och menade vidare att väderförhållandena överrumplade flygplatspersonalen, och att avisnings i en omfattning som det inte hade planerats för behövde genomföras.

Juristavdelningen, som företrädde passagerana, menade å andra sidan att det ankommer på flygbolaget att det ska finnas tillräckligt med avisningsutrustning på en flygplats, genom vad flygbolaget har upphandlat och förväntat väder. Det är flygbolaget som ombesörjer marktjänster i egen regi eller genom upphandling. Det är varken flygplatsens ansvar eller passagerarnas ansvar, att det finns tillräckligt med avisningsutrustning för flygbolagets planerade flygningar. Det ska inte ta sju timmar att avisa en Boeing 737, snarare 15 minuter.

Tingsrätten konstaterade att Ryanair bedriver verksamhet i bland annat Norden under vintertid. Ihållande snöfall och avisning får därför anses falla inom dess normala verksamhet. Tingsrätten konstaterade också att Ryanair inte har visat att hårda vindförhållanden har omöjliggjort avisning. Sammantaget bedömde tingsrätten att Ryanair inte förmått visa att förseningen orsakats av extraordinära omständigheter, varför Ryanair ska betala betala kompensation till passagerarna.