Air Dolomiti kunde inte visa att vädret var begränsande eller en begränsning av ATC
Passagerarna skulle flyga från Stockholm till München med Lufthansa, och vidare från München till Venedig med Air Dolomiti. Air Dolomiti ställde emellertid in flygningen. Passagerarna bokades om för att flyga vidare till Venedig nästan ett dygn senare.
Passagerarna krävde kompensation i första hand för att det inte förelåg extraordinära omständigheter som skulle befria Air Dolomiti från att behöva kompensera passagerarna, i andra hand för att Air Dolomiti inte vidtog rimliga åtgärder så att passagerarna kom fram till sin slutliga destination snarast möjligt. Flygbolagen har ett sådant krav på sig, och uppfyller det genom att boka om passagerare på andra direkta eller indirekta flygningar, med det egna flygbolaget eller andra flygbolag, så att passagerarna ankommer sin slutliga destination snarast möjligt.
Air Dolomiti menade att vädret i München vid tiden för avgång av flygningen var begränsat och att flygningen begränsades av flygtrafikledningen, ATC. Båda dessa omständigheter utgjorde var för sig extraordinära omständigheter.
Juristavdelningen, som företrädde passagerarna, invände att vädret i München vid tiden för avgång inte alls var begränsande så att flygningen inte kunde genomföras. Vidare invände Juristavdelningen att flygbolaget inte visat att just den aktuella flygningen var begränsad av flygtrafikledningen, exempelvis med en så kallad CTOT. Slutligen invände Juristavdelningen, att flygbolaget, skulle det föreligga extraordinära omständigheter, inte uppfyllde sina skyldigheter enligt Flygpassagerarförordningen att boka om passagerarna till sin slutliga nästa direktflygning mellan två flygplatser utan ska boka om passagerarna via andra flygplatser, med andra flygbolag, om det går snabbare.
Tingsrätten konstaterade att Air Dolomiti inte har åberopat någon bevisning som visar att det förelåg några begränsningar från flygtrafikledningen för den aktuella flygningen. Air Dolomiti har inte visat att väderförhållandena i sig var sådana att flygningen inte kunde genomföras. Air Dolomiti har heller inte redogjort för vilka åtgärder, om ens några, som övervägdes eller vidtogs för att förhindra att flygningen helt ställdes in.
Sammantaget, fortsätter tingsrätten, är det tingsrättens bedömning att Air Dolomiti inte har visat att flygningen ställdes in på grund av en extraordinär omständighet, och i vart fall inte att flygbolaget vidtog alla rimliga åtgärder för att förhindra att flygningen ställdes in till följd av dessa. Därför ska Air Dolomiti kompensera passagerarna.
Attunda tingsrätt, 2025-02-13 dom i mål nummer FT 1247-24.
Vi hjälper dig att få rätt
Vi har haft 98 procent framgång i de hundratals tvister vi biträtt i
“Juristavdelningen hjälpte mig i processen mot Transpoststyrelsen att behålla mitt medicinska intyg.”
”Juristavdelningens kunskap inom flygrätten är unik i Sverige, med nästan 30 års erfarenhet.”
”Utmärkt hjälp med en domstolsprocess som vi vann. Kunniga inom tvistelösning! Kan verkligen rekommenderas.”
”Juristavdelningen uppfyllde alla krav på professionalism och effektivitet. Dessutom hade vi roligt.”
”Smidig hjälp när vi startade ett dotterbolag, och i upprättandet av aktieägaravtal oss ägare mellan. Snabbt arbete och bra service.”
”Juristavdelningen hjälpte mig att få ersättning för en försenad flygning. De är mycket engagerade och tror på människan som utgångspunkt.”
“Transportstyrelsen skulle återkalla mitt flygcertifikat på helt felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick behålla det.”
“Juristavdelningen hjälpte mig att gå igenom mina uppdragsavtal så att jag kände mig trygg.”
“Juristavdelningen hjälpte oss med tillstånd att flyga kommersiellt till en mindre flygplats i Sverige.”
”Kunniga och professionella inom affärsjuridik. Juristavdelningen upprättade alla avtal som vi behövde när vi ingick samarbete med annat företag.”
“Under vår period som start-up hade vi Juristavdelningen att sköta all vår juridik, så kunde vi fokusera på att bygga upp vårt företag.”
”Mycket kompetenta inom konsumenträtten, där vi hade problem med ett incheckat bagage som försvann från flyget. Med Juristavdelningen fick vi ersättning.”
“Juristavdelning har hjälpt oss i disciplinärenden avseende skolans elever så att vi kunnat undvika tvister.”
”Kunniga inom tvistelösning, där vi med Juristavdelningen lyckades att förlika med motparten innan en lång och kostsam process i tingsrätten.”
“Företaget jag var anställd på sa upp mig på felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick ett rättvist skadestånd.”