Skip to main content
2025-01-23

Air Dolomitis betalning direkt till passagerarna har inte ansetts varit i god tro

Passagerarna skulle flyga med Lufthansa från Göteborg, via Frankfurt, och vidare till den slutliga destinationen Trieste med Air Dolomiti. Den andra sträckan blev inställd. Passagerarna bokades om att flyga från Frankfurt till Zagreb och sedan vidare med buss till Trieste, och de ankom sin slutdestination 15 timmar sent.

Passagerarna överlät sina respektive krav på Air Dolomiti enligt flygpassagerarförordningen till en så kallad claim firm, ett fordringsföretag specialiserat att driva krav mot flygbolag avseende kraftigt försenade eller inställda flyg.

Den 3 juli 2023 fyllde fordringsföretaget i det särskilda formulär för fordringsföretag som Air Dolomiti tillhandahåller på sin webbplats. Fordringsföretaget har alltså, efter att de övertagit kravet från passagerarna, kontaktat, denuntierat och reklamerat kravet på det sätt som Air Dolomiti önskar.

När Air Dolomiti mottog detta ärende försattes flygbolaget i ond tro och kunde inte betala ut kompensation direkt till passagerarna med befriande verkan, då de nu hade vetskap om att passagerarna inte längre ägde kravet, även då passagerarna själva inlett ett separat ärende hos Air Dolomiti.

Den 19 juli 2023 – 16 dagar efter att Air Dolomiti informerats att kravet övergått från passagerarna till fordringsföretag och att Air Dolomiti därmed försattes i ond tro – skriver Air Dolomiti till passagerarna att de är berättigade till ersättning. Utan vidare utredning, betalar Air Dolomiti ut kompensationen direkt till passagerarna den 24 juli 2023.

Det är ett känt problem att passagerare överlåter sitt krav till ett fordringsföretag, och i vissa fall får betalt direkt av ett sådant fordringsföretag, och sedan driver “sitt” krav vidare direkt mot flygbolaget för att få betalt en andra gång. Oavsett det är det gäldenären som har ett utredningskrav om vem som är rätt borgenär, i vart fall när flera gjort anspråk på samma krav, för att betala med befriande verkan.

Tingsrätten konstaterar att fordringsföretaget hade skickat ett kravbrev till Air Dolomiti den 3 juli 2023 med information om att bolaget övertagit kravet från passagerarna och att betalning med befriande verkan endast kan ske till fordringsföretag. Air Dolomiti har inte i målet bestritt att de mottagit kravbrevet från fordringsföretaget. Därför, menar tingsrätten, har Air Dolomiti genom kravbrevet underrättats om att betalning endast kunnat ske till fordringsföretaget eftersom passagerarna överlåtit kravet till fordringsföretaget. Air Dolomiti har därmed fått tillräcklig information om överlåtelsen på så sätt att Air Dolomiti inte kan betala till passagerarna med befriande verkan.

Kravbrevet är inte heller enligt tingsrätten så otydligt att Air Dolomiti kan anses ha betalat till passagerarna i god tro. Air Dolomiti har alltså inte betalat med befriande verkan till passagerarna, varför Air Dolomiti ska betala – en andra gång – till fordringsföretaget.

Göteborgs tingsrätt, 2025-01-23 dom i mål nummer FT 200-24.

Vi har haft 98 procent framgång i de hundratals tvister vi biträtt i

“Juristavdelningen hjälpte mig i processen mot Transpoststyrelsen att behålla mitt medicinska intyg.”

Svensk pilot

”Juristavdelningens kunskap inom flygrätten är unik i Sverige, med nästan 30 års erfarenhet.”

Svenskt flygbolag

”Utmärkt hjälp med en domstolsprocess som vi vann. Kunniga inom tvistelösning! Kan verkligen rekommenderas.”

Flygförening

”Juristavdelningen uppfyllde alla krav på professionalism och effektivitet. Dessutom hade vi roligt.”

Regional flygplats

”Smidig hjälp när vi startade ett dotterbolag, och i upprättandet av aktieägaravtal oss ägare mellan. Snabbt arbete och bra service.”

Svensk flygskola

”Juristavdelningen hjälpte mig att få ersättning för en försenad flygning. De är mycket engagerade och tror på människan som utgångspunkt.”

Privatperson

“Transportstyrelsen skulle återkalla mitt flygcertifikat på helt felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick behålla det.”

Privatflygare

“Juristavdelningen hjälpte mig att gå igenom mina uppdragsavtal så att jag kände mig trygg.”

Konsult inom flygbranschen

“Juristavdelningen hjälpte oss med tillstånd att flyga kommersiellt till en mindre flygplats i Sverige.”

Utländsk flygbolag

”Kunniga och professionella inom affärsjuridik. Juristavdelningen upprättade alla avtal som vi behövde när vi ingick samarbete med annat företag.”

Svensk flygskola

“Under vår period som start-up hade vi Juristavdelningen att sköta all vår juridik, så kunde vi fokusera på att bygga upp vårt företag.”

Start-up drönarbolag

”Mycket kompetenta inom konsumenträtten, där vi hade problem med ett incheckat bagage som försvann från flyget. Med Juristavdelningen fick vi ersättning.”

Privatperson

“Juristavdelning har hjälpt oss i disciplinärenden avseende skolans elever så att vi kunnat undvika tvister.”

Svensk flygskola

”Kunniga inom tvistelösning, där vi med Juristavdelningen lyckades att förlika med motparten innan en lång och kostsam process i tingsrätten.”

Drönarbolag

“Företaget jag var anställd på sa upp mig på felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick ett rättvist skadestånd.”

Tidigare anställd