Skip to main content
2024-09-23

En försening på 33 minuter har utgjort en del av Aegeans normala verksamhet

Passageraren hade köpt biljett med Aegean Airlines att flyga från Arlanda via Aten till Chania, Kreta. Det första flyget landade i Aten 33 minuter sent. På grund av den förseningen missade passageraren sin vidare anslutning från Aten till Chania. Passageraren bokades om till en senare flygning vilket innebar att han ankom Chania mer än tre timmar senare än ursprungligen planerat. Passageraren hade därför rätt till kompensation.

Aegean har argumenterat för att det första flyget lämnade Arlanda 1 timme och 5 minuter sent med anledning av flygtrafikledningsrestriktioner. Därför föreligger extraordinära omständigheter och flygbolaget ska befrias från att betala kompensation.

Juristavdelningen har däremot argumenterat för att det inte är relevant hur sent det första flyget lämnade Arlanda, utan hur sent det ankom Aten, och hur mycket tid som fanns tillgängligt för byte till nästa flyg. Aegean hade sålt en flygbiljett med enbart 45 minuter tillgängligt att byta flyg på Atens flygplats. Även med en för flygbranschen mindre försening gör det svårt att hinna byta flyg på 45 minuter mitt i eftermiddagsrusningen.

Tingsrätten konstaterar att förseningen av den första flygningen var orsakad av ett flygtrafikledningsbeslut, och att ett sådant ligger utanför Aegeans kontroll. Men alla sådana flygtrafikledningsbeslut anses inte utgöra extraordinära omständigheter.

Tingsrätten anser att det saknar betydelse att flyget från Arlanda lämnade 1 timme och 5 minuter försenat, utan vad som är intressant är hur sent flyget ankom Aten. Att flyget enbart var 33 minuter försenat till Aten får anses som en blygsam försening. Tingsrätten anser att en sådan försening är något som ett flygbolag får räkna med och planera för.

Omständigheterna får därför anses ha utgjort en del av Aegeans normala verksamhet (jämför Hovrätten för Västra Sveriges dom den 6 maj 2020 i mål FT 1787-20). Aegean har således inte bevisat att det rört sig om sådana extraordinära omständigheter som avses i Flygpassagerarförordningen varför Aegean är skyldigt att betala kompensation till passageraren.

Attunda tingsrätt, 2024-09-23 dom i mål nummer FT 12437-23.

Vi har haft 98 procent framgång i de hundratals tvister vi biträtt i

  • “Juristavdelningen hjälpte mig i processen mot Transpoststyrelsen att behålla mitt medicinska intyg.”

    Svensk pilot
  • ”Juristavdelningens kunskap inom flygrätten är unik i Sverige, med nästan 30 års erfarenhet.”

    Svenskt flygbolag
  • ”Utmärkt hjälp med en domstolsprocess som vi vann. Kunniga inom tvistelösning! Kan verkligen rekommenderas.”

    Flygförening
  • ”Juristavdelningen uppfyllde alla krav på professionalism och effektivitet. Dessutom hade vi roligt.”

    Regional flygplats
  • ”Smidig hjälp när vi startade ett dotterbolag, och i upprättandet av aktieägaravtal oss ägare mellan. Snabbt arbete och bra service.”

    Svensk flygskola
  • ”Juristavdelningen hjälpte mig att få ersättning för en försenad flygning. De är mycket engagerade och tror på människan som utgångspunkt.”

    Privatperson
  • “Transportstyrelsen skulle återkalla mitt flygcertifikat på helt felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick behålla det.”

    Privatflygare
  • “Juristavdelningen hjälpte mig att gå igenom mina uppdragsavtal så att jag kände mig trygg.”

    Konsult inom flygbranschen
  • “Juristavdelningen hjälpte oss med tillstånd att flyga kommersiellt till en mindre flygplats i Sverige.”

    Utländsk flygbolag
  • ”Kunniga och professionella inom affärsjuridik. Juristavdelningen upprättade alla avtal som vi behövde när vi ingick samarbete med annat företag.”

    Svensk flygskola
  • “Under vår period som start-up hade vi Juristavdelningen att sköta all vår juridik, så kunde vi fokusera på att bygga upp vårt företag.”

    Start-up drönarbolag
  • ”Mycket kompetenta inom konsumenträtten, där vi hade problem med ett incheckat bagage som försvann från flyget. Med Juristavdelningen fick vi ersättning.”

    Privatperson
  • “Juristavdelning har hjälpt oss i disciplinärenden avseende skolans elever så att vi kunnat undvika tvister.”

    Svensk flygskola
  • ”Kunniga inom tvistelösning, där vi med Juristavdelningen lyckades att förlika med motparten innan en lång och kostsam process i tingsrätten.”

    Drönarbolag
  • “Företaget jag var anställd på sa upp mig på felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick ett rättvist skadestånd.”

    Tidigare anställd