Skip to main content
2025-02-25

Eurowings fullföljde inte flygningen till Malaga utan lämnade passagerarna i Jerez

Passagerarna skulle flyga från Arlanda till Malaga. När flyget planerade att ankomma Malaga var det relativt starka vindar på flygplatsen. Under loppet av en och en halv timme var det ett 40-tal flyg som fick landa på en annan flygplats då vindarna var för starka. Passagerarnas flyg var ett av dem, som istället landade i Jerez vid 19-tiden.

Kort därefter började vindarna avta i Malaga. EU-kommissionen menar att utgångspunkten är att flygbolaget ska fullfölja flygningen efter det att extraordinära omständigheterna har upphört. Juristavdelningen, som företrädde Passagerarna, argumenterade för att Eurowings skulle flyga vidare från Jerez till Malaga när så var möjligt.

I vart fall vid 21-tiden var inte längre vädret så begränsande att Eurowings inte kunde landa i Malaga. Och vädret fortsatte att förbättras under kvällen. Istället valde Eurowings att ställa in flygningen och vid 23:40 på kvällen flyga tomt från Jerez tillbaka till Arlanda. Passagerarna lämnades i Jerez för att själva ombesörja transporten till Malaga 230 kilometer därifrån.

Ibland fattar flygbolag ett sådant – kan tyckas – ologiskt beslut, men det har ofta att göra med besättningens tjänstgöringstimmar. Skulle besättningen flyga från Jerez till Malaga och sedan Arlanda, där besättningen och flygplan ska vara inför nästa dag, är det möjligt att antalet tjänstgöringstimmar skulle överstiga maximala antalet. Därför fattar ibland flygbolag beslutet att “offra” en del passagerare för att inte störa nästa dags produktion.

Tingsrätten konstaterade att faktiska väderrapporter från Malaga flygplats den aktuella kvällen inte visar att väderförhållandena begränsade möjligheterna att landa i Malaga efter klockan 21. Eurowings har inte lyckats visa stöd för sitt beslut att ställa in flyget den sista sträckan, och att först framåt midnatt flyga tomt tillbaka till Arlanda. Eurowings ska därför kompensera passagerarna enligt flygpassagerarförordningen.

Michael Forvass på Juristavdelningen säger i en kommentar, att det mest anmärkningsvärda med omständigheterna i detta ärende är inte att flygplanet fick landa i Jerez på grund av starka vindar i Malaga. Det händer. Däremot är det anmärkningsvärt att passagerarna lämnades helt till sitt öde i Jerez av Eurowings, 230 kilometer från dit de hade bokat en biljett, och fick själva mitt i natten ordna egen transport till Malaga.

Attunda tingsrätt, 2025-02-25 dom i mål nummer FT 14358-23.

Vi har haft 98 procent framgång i de hundratals tvister vi biträtt i

“Juristavdelningen hjälpte mig i processen mot Transpoststyrelsen att behålla mitt medicinska intyg.”

Svensk pilot

”Juristavdelningens kunskap inom flygrätten är unik i Sverige, med nästan 30 års erfarenhet.”

Svenskt flygbolag

”Utmärkt hjälp med en domstolsprocess som vi vann. Kunniga inom tvistelösning! Kan verkligen rekommenderas.”

Flygförening

”Juristavdelningen uppfyllde alla krav på professionalism och effektivitet. Dessutom hade vi roligt.”

Regional flygplats

”Smidig hjälp när vi startade ett dotterbolag, och i upprättandet av aktieägaravtal oss ägare mellan. Snabbt arbete och bra service.”

Svensk flygskola

”Juristavdelningen hjälpte mig att få ersättning för en försenad flygning. De är mycket engagerade och tror på människan som utgångspunkt.”

Privatperson

“Transportstyrelsen skulle återkalla mitt flygcertifikat på helt felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick behålla det.”

Privatflygare

“Juristavdelningen hjälpte mig att gå igenom mina uppdragsavtal så att jag kände mig trygg.”

Konsult inom flygbranschen

“Juristavdelningen hjälpte oss med tillstånd att flyga kommersiellt till en mindre flygplats i Sverige.”

Utländsk flygbolag

”Kunniga och professionella inom affärsjuridik. Juristavdelningen upprättade alla avtal som vi behövde när vi ingick samarbete med annat företag.”

Svensk flygskola

“Under vår period som start-up hade vi Juristavdelningen att sköta all vår juridik, så kunde vi fokusera på att bygga upp vårt företag.”

Start-up drönarbolag

”Mycket kompetenta inom konsumenträtten, där vi hade problem med ett incheckat bagage som försvann från flyget. Med Juristavdelningen fick vi ersättning.”

Privatperson

“Juristavdelning har hjälpt oss i disciplinärenden avseende skolans elever så att vi kunnat undvika tvister.”

Svensk flygskola

”Kunniga inom tvistelösning, där vi med Juristavdelningen lyckades att förlika med motparten innan en lång och kostsam process i tingsrätten.”

Drönarbolag

“Företaget jag var anställd på sa upp mig på felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick ett rättvist skadestånd.”

Tidigare anställd