Iberia har inte styrkt sina påståenden om extraordinära omständigheter
Passagerarna skulle flyga med Iberia från Arlanda via Madrid till Santiago de Compostela. Flyget från Arlanda blev försenat så att passagerarna landade i Madrid 36 minuter sent, vilket ledde till att de missade sitt anslutningsflyg. Eftersom passagerarna då ankom sin slutliga destination mer än tre timmar försenade har de som utgångspunkt rätt till kompensation från Iberia enligt flygpassagerarförordningen.
Om Iberia kan visa att förseningen berodde på extraordinära omständigheter kan de eventuellt befrias från skyldigheten att betala kompensation till passagerarna.
Iberia menade att föregående flygning, den från Madrid till Arlanda, blev försenad från Madrid på grund av “tull, immigration och hälso- och säkerhetsåtgärder”. Det ledde i sin tur till att flygningen Arlanda till Madrid blev sen. Detta menade Iberia utgjorde en extraordinär omständighet som skulle befria dem från skyldigheten att betala kompensation till passagerarna.
Juristavdelningen, som företrädde passagerarna, argumenterade att Iberia inte styrkt att tidigare flyg blev försenad av sådana anledningar, exempelvis genom officiell dokumentation från tullmyndigheten, immigrationsmyndigheten eller annan myndighet Iberia hänvisade till. Någon sådan dokumentation presenterades aldrig.
Oavsett, argumenterade Juristavdelningen, är förseningen så ringa och att Iberia planerat passagerarnas resa med en alltför kort tid för byte till anslutningsflyget på Madrid, och att det ligger inom Iberias normala verksamhet att hantera mindre förseningar. Även om det skulle vara så att förseningen kan tillskrivas omständigheter som ligger utanför Svarandens faktiska kontroll.
Tingsrätten konstaterar att Iberia inte inkommit med någon bevisning till stöd för påståendet att flygningen innan passagerarnas flygning, försenades på grund av åtgärder avseende tull, immigration, hälsa och säkerhet. Iberia har därför inte visat att passagerarnas flygning försenades på grund av extraordinära omständigheter. Av den anledningen ska Iberia åläggas att betala kompensation till passagerarna.
Tingsrätten behövde således inte pröva frågan om förseningen var ringa, men det finns omfattande praxis på ringa förseningar upp till en timme som har ansetts ligga inom flygbolagets normala verksamhet att hantera.
Attunda tingsrätt, 2025-04-07 dom i mål nummer FT 585-24.
Vi hjälper dig att få rätt
Vi har haft 98 procent framgång i de hundratals tvister vi biträtt i
“Juristavdelningen hjälpte mig i processen mot Transpoststyrelsen att behålla mitt medicinska intyg.”
”Juristavdelningens kunskap inom flygrätten är unik i Sverige, med nästan 30 års erfarenhet.”
”Utmärkt hjälp med en domstolsprocess som vi vann. Kunniga inom tvistelösning! Kan verkligen rekommenderas.”
”Juristavdelningen uppfyllde alla krav på professionalism och effektivitet. Dessutom hade vi roligt.”
”Smidig hjälp när vi startade ett dotterbolag, och i upprättandet av aktieägaravtal oss ägare mellan. Snabbt arbete och bra service.”
”Juristavdelningen hjälpte mig att få ersättning för en försenad flygning. De är mycket engagerade och tror på människan som utgångspunkt.”
“Transportstyrelsen skulle återkalla mitt flygcertifikat på helt felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick behålla det.”
“Juristavdelningen hjälpte mig att gå igenom mina uppdragsavtal så att jag kände mig trygg.”
“Juristavdelningen hjälpte oss med tillstånd att flyga kommersiellt till en mindre flygplats i Sverige.”
”Kunniga och professionella inom affärsjuridik. Juristavdelningen upprättade alla avtal som vi behövde när vi ingick samarbete med annat företag.”
“Under vår period som start-up hade vi Juristavdelningen att sköta all vår juridik, så kunde vi fokusera på att bygga upp vårt företag.”
”Mycket kompetenta inom konsumenträtten, där vi hade problem med ett incheckat bagage som försvann från flyget. Med Juristavdelningen fick vi ersättning.”
“Juristavdelning har hjälpt oss i disciplinärenden avseende skolans elever så att vi kunnat undvika tvister.”
”Kunniga inom tvistelösning, där vi med Juristavdelningen lyckades att förlika med motparten innan en lång och kostsam process i tingsrätten.”
“Företaget jag var anställd på sa upp mig på felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick ett rättvist skadestånd.”