Skip to main content
2025-02-19

Norwegian bokade om passageraren till ett flyg två dagar senare

Passageraren var planerad att flyga med Norwegian från Arlanda till Alicante. Norwegian ställde in flyget några timmar innan avgång och bokade om passageraren att flyga med Norwegian först två dagar senare, då via två stopp i Norge och sedan till Alicante.

Passageraren bokade då själv en flygning med Iberia redan samma dag via Madrid, för att nästa dag åka tåg till Alicante. Natten i Madrid spenderades på hotell. Passageraren begärde dels kompensation enligt flygpassagerarförordningen, och att Norwegian skulle ersätta merkostnaderna för flygbiljetten med Iberia, hotellet i Madrid och tågbiljetten till Alicante.

Norwegian har inte visat att det förelåg extraordinära omständigheter. Oavsett är Norwegian ålagd, om passageraren begär att bli ombokad till sin destination, att boka om passageraren så att denne ankommer destinationen snarast möjligt. Varken flygpassagerarförordningen eller rättspraxis innebär att flygbolagets ombokningsskyldighet begränsar sig till det egna flygbolagets flygningar. Det är snarare så att om det flygbolag som skulle utföra flygningen saknar kapacitet i form av egna tillgängliga avgångar som skulle möjliggöra för passageraren att med så liten försening som möjligt i förhållande till ursprunglig ankomsttid anlända till sin destination, är det både rimligt och väl förenligt med ändamålet att uppnå ett långtgående passagerarskydd att flygbolaget utnyttjar andra flygbolags kapacitet.

Flera domar har konstaterat att när en passagerare blir ombokad till flyg som gör att denne ankommer sin destination senare än andra alternativ, har inte flygbolaget visat att det vidtagit alla rimliga åtgärder. Jämför EU-domstolens domar i mål Rusu, C-354/18 och Azurair m.fl., C-146/20.

Om flygbolaget som skulle utföra flygningen inte fullgör sina skyldigheter enligt flygpassagerarförordningen och passageraren därför själv ombesörjer ombokningen och därmed drabbas av merkostnader, har passageraren rätt till ersättning för dessa kostnader från flygbolaget, jämför EU-domstolens domar i mål Sousa Rodriguez, C-83/10, Austrian Airlines, C-826/19, och Svea hovrätts dom i mål FT 8041–21.

Tingsrätten konstaterar att Norwegian ska kompensera passageraren enligt flygpassagerarförordningen. Tingsrätten anser vidare att Norwegian inte har visat att flygbolaget har ombesörjt en rimlig och tillfredsställande bokning snarast möjligt till destinationen åt passageraren när den ursprungliga flygningen hade ställts in. Därför ska Norwegian också ersätta passageraren för de merkostnader hon erfar när hon själv bokade om en alternativ resa till sin destination som tog henne snabbare dit än det alternativ Norwegian erbjöd.

Attunda tingsrätt, 2025-02-19 dom i mål nummer FT 12825-24.

Vi har haft 98 procent framgång i de hundratals tvister vi biträtt i

“Juristavdelningen hjälpte mig i processen mot Transpoststyrelsen att behålla mitt medicinska intyg.”

Svensk pilot

”Juristavdelningens kunskap inom flygrätten är unik i Sverige, med nästan 30 års erfarenhet.”

Svenskt flygbolag

”Utmärkt hjälp med en domstolsprocess som vi vann. Kunniga inom tvistelösning! Kan verkligen rekommenderas.”

Flygförening

”Juristavdelningen uppfyllde alla krav på professionalism och effektivitet. Dessutom hade vi roligt.”

Regional flygplats

”Smidig hjälp när vi startade ett dotterbolag, och i upprättandet av aktieägaravtal oss ägare mellan. Snabbt arbete och bra service.”

Svensk flygskola

”Juristavdelningen hjälpte mig att få ersättning för en försenad flygning. De är mycket engagerade och tror på människan som utgångspunkt.”

Privatperson

“Transportstyrelsen skulle återkalla mitt flygcertifikat på helt felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick behålla det.”

Privatflygare

“Juristavdelningen hjälpte mig att gå igenom mina uppdragsavtal så att jag kände mig trygg.”

Konsult inom flygbranschen

“Juristavdelningen hjälpte oss med tillstånd att flyga kommersiellt till en mindre flygplats i Sverige.”

Utländsk flygbolag

”Kunniga och professionella inom affärsjuridik. Juristavdelningen upprättade alla avtal som vi behövde när vi ingick samarbete med annat företag.”

Svensk flygskola

“Under vår period som start-up hade vi Juristavdelningen att sköta all vår juridik, så kunde vi fokusera på att bygga upp vårt företag.”

Start-up drönarbolag

”Mycket kompetenta inom konsumenträtten, där vi hade problem med ett incheckat bagage som försvann från flyget. Med Juristavdelningen fick vi ersättning.”

Privatperson

“Juristavdelning har hjälpt oss i disciplinärenden avseende skolans elever så att vi kunnat undvika tvister.”

Svensk flygskola

”Kunniga inom tvistelösning, där vi med Juristavdelningen lyckades att förlika med motparten innan en lång och kostsam process i tingsrätten.”

Drönarbolag

“Företaget jag var anställd på sa upp mig på felaktiga grunder. Juristavdelningen såg till att jag fick ett rättvist skadestånd.”

Tidigare anställd